آمده ام تجربیاتم را برای آبادانی شهرم به کار ببرم

آمده ام تجربیاتم را برای آبادانی شهرم به کار ببرم

این وبلاگ صرفآ نظرات نویسنده در مورد مسائل شهر تفرش می باشد.

با سلام و ادب و احترام خدمت تمامی دوستان و مخاطبان عزیزمان مقاله مذکور توسط         « دکتر عبدالحسین حیدری تفرشی »ارایه گردیده که بدون هرگونه جانبداری عینا از ایشان نقل میگردد:

نظام انتخابات مردم سالار از افتخارات هر کشوری است. در کشور ما نیز انتخابات مردمی در زمینه انتخاب شوراهای شهری، نمایندگان مجلس، رئیس جمهوری و نمایندگان خبرگان رهبری الگوی مردم سالاری برای توجه به خواست و مطالبات مردم شکل گرفته است. گرچه تجربه جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتخابات در بین کشورهای اسلامی تجربه بیبدیلی است اما به دلیل جوان بودن مساله حضور مردم در انتخابات، فرآیندهای مختلف آن با مسایل و مشکلاتی مواجه بوده است. هر اندازه تجربه انتخابات در کشور زیادتر می‌‌شود انتظار آن است که مسؤولین با بررسی روندهای گذشته به بازنگری در فرآیندها و ضوابط و مقررات انتخابات با رویکردی علمی و برخاسته از بافت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی توجه نمایند.اگر مختصری به جریانشناسی انتخابات مجلس در کشور ایران از دوره انقلاب مشروطیت تا پیروزی و بعد از انقلاب اسلامی انداخته شود فراز و فرودهای زیادی در آن دیده میشود. حضور تکنوکراتها و کارگزاران دست پرورده قاجار و پهلوی، مالکان وعده ویژهای از اربابان و سران طوایف و ظهور جریان «هزار فامیل» موجب حذف نمایندگان واقعی مردم در مجلس شورای ملی برای دفاع از حقوق حقه آنان گردید. بعد از انقلاب داستان انتخابات مجلس متفاوت گردید. مشخصه انتخابات مجلس شورای اسلامی ظهور و بروز احزاب و گروههای سیاسی فصلی و مقعطی بود. احزاب مشخص و شناساسنامه داری بوجود نیامده اما دو گفتمان اصولگرا و اصلاح طلب به طور وسیعی در جامعه قوام گرفت. مع الوصف مرز تعیین و تشخیص اصول گرا و اصلاح طلب نیز شفاف نبوده و لذا فرصتی بود که افراد بر حسب شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی از هر دو جنس را خریدار باشند.  ( به عنوان مثال شخصی که در حوزه آشتیان وفراهان و تفرش دائم الکاندیداست با توجه به شرایط زمانی اصولگرا و اصلاح طلب و در این دوره  اعتدال گرا شده است) به همین دلیل دیده میشود که آرایش و ترکیب و تنوع گروههای سیاسی و نیروهای اجتماعی در سه دهه گذشته دائما در معرض تغییر و تحول بوده است و صورتبندیهای متفاوتی پیدا کرده است. این تنوع و چالش سیاسی در انتخابات مجلس دهم نیز که اولین انتخابات بعد از انتخابات مهم یازدهم ریاست جمهوری یعنی ظهور دولت تدبیر و امید است، نقطه عطف تازهای در شکلگیری فضای سیاسی و گفتمانی بعد از انقلاب اسلامی است.
به تعبیری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بیش از پیش باعث گسستگی و واگرایی جریانها و گروههای سیاسی شد. اما در کنار خود موجب آسیب عدم شفافیت دیدگاهها بویژه در حوزه دولت و فعالان اقتصادی و اجتماعی گردید.گفتهمیشود انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی محل رقابت و کارزار جریانهای سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب و اعتدال گرایان از یک سو و شخصیتهای سیاسی برای تصاحب ریاست مجلس خواهد بود. بنابراین انتخابات آینده مجلس از هر نظر برای رشد دموکراسی و مردم سالاری اهمیت دارد. به هر حال، انتخابات با هدف ایجاد مردم سالاری و مشارکت مردم طراحی شده است. هدف آنست که مساله مهم قدرت سیاسی تحت نظارت و اراده مردم قرار گیرد.
از سوی دیگر ماموریت و رسالت واقعی نمایندگان مجلس جلوگیری از نفوذ جریان زر و زور و تزویر در انتخابات است. زیرا نمایندگان شریف مجلس در کنار قانون گذاری یا تنقیح و اصلاح قوانین موجود وظیفه نظارت بر حسن اجرای آن با همکاری سه قوه را دارند. چنین نمایندگان شریفی مسئولیت اجتماعی مقابله با جریان زر و زور و تزویر را بر عهده دارند.
آشفتگی فضای سیاسی بعد از انقلاب اسلامی، جوان بودن تجربه مردم سالاری در ایران، تمایل گروهها و شخصیتهای سیاسی برای ورود به عرصه سیاست، فقدان شکل گیری احزاب شناسنامه دار و مانند آن باعث شده تا موضوع دخالت جریانان ناشفاف برای انتخابات مجلس موضوعیت پیدا کند.در واقع، موضوع ورود دلالان و حربههای آنان برای کنترل جریانات انتخاباتی چندان جدید نیست. در پرونده فساد سه هزار میلیاردی، که دو بانک دولتی درگیر بودند مدیران ارشد این بانکها و دیگر افراد ذی نفوذ با پولهای بدست آمده از رانت برای گسترش قدرت سیاسی، و از همه مهمتر ایجاد قدرت سیاسی از طریق حضور در انتخابات فعالیت داشتند.
چندی پیش وزیر محترم کشور پرده از ورود پولهای کثیف مواد مخدر به انتخابات داد. ایشان مصرانه معتقد است که ممکن است بخشی از گردش مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق موادمخدر در ایران، سر از ستادهای انتخاباتی درآورد. و خواستار شناسایی راهکارهایی جلوگیری از چنین مساله شومی گردید.
اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهوری سال ۹۴ را سال افشای کسانی دانسته که میخواهند با پولهای باد آورده و کثیف وارد بازی سیاسی شوند و تأکید کرده: نمیگذاریم عدهای با پولهای کثیف در سال ۹۴ به پیروزی برسند و هر جا نیاز به افشا باشد، این کار را میکنیم. و به این ترتیب است که حاشیههای مربوط به ماجرای پول کثیف همچنان ادامه دار شده است و سوال اصلی اینجاست که هزینههای بعضا سنگین تبلیغاتی توسط کاندیداها چگونه تامین میشود؟ اینکه آیا فردی که با هزینه میلیاردی وارد خانه ملت می شود ، ابتدا به دنبال برگشت پول های هزینه شده خود می رود یا به فکر خدمت به مردم می افتد !؟ حال سوال اساسی این است با هزینه های میلیاردی برای پیروزی در انتخابات، اگر فردی با تکیه بر این پول های کثیف به مجلس راه یابد میتواند قانونگذاری امین، خادمی صادق و زبان راستین مردم و حافظ منافع مردم و میهنش باشد؟ قطعا چنین نیست و همه نیک میدانیم که چنین فرد راه یافته به مجلس، باید دو سال از دوران نمایندگی را صرف جبران هزینه های سنگین تبلیغات خود کند تا بتواند از راه های غیرمشروع و با رانت خواری وپول های کثیف هزینه کرده را جبران نماید و دوسال آخر نمایندگی را نیز صرف انباشتن پول های کثیف کند تا بتــــواند هزینه ی انتخابات بعدی اش را تامین کند. آنچه میتواند خواب خوش این بدنیتان را برآشفته سازد عزم همه دست اندرکاران برای آگاه کردن مردم است که رسانه ملی میتواند پیشتاز این امر باشد تا مردم خوب بدانند در پشت این بذل و بخشش های پیش از انتخابات که هر ۴ سال کاندیداها را با مردم مهربان میکند، پلیدی ها و پلیدانی پنهان هستند که برای غارتگری یارگیری میکنند تا بدانند در پشت آن تراول و روغن و برنج و سیم کارتهای مختلف و سفره گستری ها، دست های کثیفی پنهان شده است تا عزت مردم را به تاراج ببرند. پول های کثیف قطعا آدم های کثیف را با نیت های شوم و شیطانی و کثیف روانه مجلس میکند و این میتواند حقیقت تلخی باشد که شاید به وقوع بپیوندد.
تا زمانی که ملاک انتخابات صرف هزینه های میلیاردی باشد که از راههای قانونی و غیر قانونی تحصیل میشود واضح است که معیارهایی همچون اخلاق ، تعهد،تخصص،مردم داری،مدیریت و تحصیل به کنار میرود و میزان سرمایه هزینه شده ملاک عمل واقع میشود.
در کنار این موارد باید به رواج قول های پوچ و توخالی اشاره کرد که سال هاست به حیله ای برای رای جمع کردن از اشخاص مختلف به خصوص تحصیل کرده های بیکار تبدیل شده است. قول استخدام و اشتغال در شرکت های خصوصی و دولتی باعث می شود تا تحصیل کرده بیکار رانده شده از همه جا ، تمام تلاشش را برای کاندیدای قول دهنده انجام دهد ولی بعد از ورود کاندیدا به مجلس ، تازه متوجه می شود به قول دروغین وی دل خوش کرده بود!
یکی دیگر از بداخلاقی های رایج در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، تعیین مسئولیت های مدیریتی و مدیرکلی بین دوستان پیش از انتخابات و رای آوردن است . این تقسیم مسئولیت های مدیریتی در سطح استان و شهرستان ؛ نشان می دهد که کاندیدا بعد از انتخاب به دنبال عزل و نصب هایی می رود که از نظر قانونی نه تنها وظیفه او نیست بلکه باید از دخالت در کار دستگاه های اجرائی پرهیز نماید.
اما موضوعی که در این بین بسیارمهم و قابل توجه است قصد و نیت شوم این کاندیداهاست که با هزینه های میلیاردی وبه طرز وحشتناکی با ترفندهای گوناگون از نصب بنرهای متعدد تبلیغاتی به بهانه های مختلف در سطح شهر گرفته تا ظاهر شدن گاه و بیگاه در رسانه ها و جراید تلاش برای پیروزی در انتخابات و توجیه مردم هستند، که از هم اکنون فضای انتخابات را مسموم و نگران کننده توصیف میکند چیزی که اخیرا وزیر کشور هم به وضوح به آن اشاره کرده و از آن به عنوان ورود پول کثیف به انتخابات یاد کرده است که موجب بر هم زدن موازنه رقابت و متشنج کردن اوضاع میشود.

و نتیجه آنکه مردم بیدار ، هوشیار، ولایت مدار و همیشه در صحنه فراهان ،آشتیان و تفرش ،رودبار و خنجین مراقب باشند تا منویات مقام عظمای ولایت را نصب العین قرار داده و با انتخاب فرد شایسته برای منطقه به دنبال حفظ وحدت منطقه باشند و در 7/12/94 با رأی خود ثابت نمایند:    آزموده را آزمودن خطاست .

با برکت صلوات بر محمد و ال محمد (ص)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی