آمده ام تجربیاتم را برای آبادانی شهرم به کار ببرم

آمده ام تجربیاتم را برای آبادانی شهرم به کار ببرم

این وبلاگ صرفآ نظرات نویسنده در مورد مسائل شهر تفرش می باشد.

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

دکتر عبدالحسین حیدری تفرشی:

همان گونه که پنج انگشت یک دست شبیه یکدیگر نیستند، انسان ها نیز با هم تفاوت هایی دارند. این تفاوت ها گاها سبب بروز اختلاف هایی نیز می شود. به معنای روشن اختلاف در جوامع بشری امری گریزناپذیر است.

تفاوت دیدگاه ها به خودی خود امری مذموم و ناپسند نیستند. مثلا انگشتان یک دست که با هم متفاوت هستند اما در عین این تفاوت زمانی می توانند انسان را برای انجام کاری یاری کنند که با هم جمع شوند. حتی به این موضوع هم می توان اندیشید که ایا اگر همه انگشتان یک دست، واقعا شبیه هم باشند و به قول معروف یکدست باشند آن گاه انسان می تواند از ان بهره ای مانند گذشته ببرد. قطعا پاسخ منفی است. پس لزوما می توان نتیجه گرفت که اختلاف و نوع مدیریت بر آن می تواند باعث پیشبرد امور شود.

 این فرهنگی باسابقه بیان داشتند:تفاوت انسان ها نیز همین گونه است. یعنی ما انسان ها نیز باید بتوانیم این تفاوت ها و اختلافات را مدیریت کنیم. به گونه ای که از نظرات مختلف برای پیشرفت و توسعه استفاده کنیم. زمانی این اختلاف ها نگران کننده خواهند شد که ما آن ها را به دشمنی و کینه تبدیل کنیم.

از منظر قرآن کریم، تفرقه اثار و پیامدهای زیان باری برای جامعه در پی دارد. قرآن همواره پیشنهاد می دهد که انسان ها اتحاد و انسجام داشته باشند.دقت کنید که قران از اتحاد و انسجام سخن می گوید و نه اینکه آحاد جامعه یکدست باشند و اندیشه ای یگانه داشته باشند.

اساسا در نظام طبیعت که مخلوق باری تعالی است به خوبی تفاوت ها و اختلاف ها ترسیم شده اند اما این اختلاف ها یا یک نظم فوق العاده به زندگی بهتر من و شما کمک می رسانند.

با این مقدمه به مساله اخیر در منطقه می پردازم که سبب شد اختلاف ها، ان اتحاد مورد نظر قرآن کریم را برای مدتی هر چند کوتاه مورد خدشه قرار دهد.

1-رفتن یا آمدن یک مدیر یک روند طبیعی است که قطعا هم موافقانی دارد و هم مخالفانی. مهم این است که ما بتوانیم نظراتمان را درباره مسائل مورد نظر در یک چارچوب قانونی و با لحاظ منافع ملی و منافع منطقه ای ابراز کنیم.

همان گونه که قران کریم می فرماید صلاح و رستگاری در اتحاد و انسجام است. می توان نظری متفاوت و حتی مخالف داشت اما به فرموده قران باید با اتحاد و انسجام عمل کرد تا خدای ناکرده منافع شهر در کوتاه مدت و یا بلندمدت به مخاطره نیفتد.

این مساله را نیز نباید فراموش کرد که همواره کسانی هستند که از بروز اختلافات سواستفاده می کنند و به گسترده تر شدن کینه دامن می زنند.شناختن اختلاف و تفاوت از کینه ورزی و یا طرح مسائلی تنش زا زیاد سخت نیست.

2- یکی دیگر از مسائلی که درمنطقه وجود دارد بحث «فلان شهر و آن روستا» است. ما انسان ها از هر قوم و از هر منطقه ای که باشیم بر یکدیگر برتری نداریم. آن چه که سبب برتری انسان هاست پایبندی به ارزش های اخلاقی و درست کرداری است.

اخلاقی عمل کردن است که می تواند انسان را به اوج و کمال برساند و نه مثلا ساکن فلان شهر یا روستا بودن.

یکی از پیش شرط های توسعه زدودن چنین نگاه هایی است که از منظر قرانی نیز مطرود است. چون به فرموده قران تنها تقوی است که سبب برتری یک انسان می شود.

3- وجود تشکل ها  و گروه های مختلف در شهر امری طبیعی و مثبت است که می تواند به توسعه یاری رساند اما هیچ گاه نباید منافع گروهی و تشکلی بر منافع شهر غلبه کند که اگر چنین شود همه با هم اسیب می بینند و شهر نیز دچار خسران خواهد شد. مهم این است که تشکلهای مختلف بتوانند در عین تفاوت ها زمانی که بحث توسعه و برنامه ریزی برای پیشبرد امور مطرح است، با اتحاد و انسجام به این روند یاری رسانند. و در پایان شایان ذکر است که از فرات(فراهان و رودبار و آشتیان و تفرش) دوره قبل به افتخار*اتحاد بین فراهان و تفرش و خنجین و آشتیان و رودبار* این دوره رسیدیم.

 

۰ نظر ۲۹ آبان ۹۴ ، ۱۷:۲۶

دستاوردهای آموزش و پرورش بعد از انقلاب

آموزش و پرورش مدرن در ایران قدمتی تقریبا یک صد ساله دارد، تعلیم و تربیت در سالهای  قبل از انقلاب در دسترس افراد محدودی بود که وقت و پول لازم برای طی کردن مراحل تحصیل را داشتند. وضعیت تحصیلی به صورت کلی و به خصوص در جامعه روستایی و زنان بسیار اسفناک بود.(( داده های مربوط به وضعیت سواد نشان می دهد میزان باسوادی در روستاها در سال 1345 حدود 6درصد تخمین زده می شود و در سال 1365 تقریبا 48درصد مردم روستای بالای شش سال باسواد بوده اند، میزان باسوادی در سال 1375 به 69 درصد افزایش یافت، افزایش میزان باسوادی در روستاها عمدتا مدیون فعالیتهای نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش است)).

دکتر حیدری تفرشی :با رشد و توسعه مراکز آموزشی جوانان روستاها و شهرستانهای محروم منطقه توانستند مراحل آموزشی را تا سطوح عالی طی کنند و وارد پستهای مملکتی شوند و با این روند یک قشر متوسط جدیدی در جامعه ایرانی شکل گرفت که گامی دربرابر نابرابری ها و قدمی در جهت عدالت برداشته شده است به عنوان نمونه شهرستان های آشتیان و فراهان و تفرش یکی از این شهرستانها است که انقلاب اسلامی نقش بزرگی در باسوادی آن منطقه ایجاد نموده است.این یک واقعیت است که ما نسبت به قبل از انقلاب رشد عظیمی در توسعه مراکز آموزشی داشته ایم ولیکن آموزش و پرورش ما با ایده آلها وسطح جهانی فاصله معناداری دارد و مشکلات زیادی  بر پیکره آموزش و پرورش ما وجود دارد که رسیدن به چشم انداز بیست ساله نیازمند نگاهی جدی و عمیق به آموزش و پرورش هستیم.  

آموزش و پرورش و گسترش فرهنگ آینده نگری برای سرمایه های ارزشمند این نهاد

اولین قدمی که در آموزش و پرورش امروز ما بایستی برداشته شود این است که بینش برنامه ریزان و مسئولان از یک نگاه مصرفی به یک نگاه سرمایه گذاری نسبت به نهاد آموزش و پرورش تغییر کند، بدون شک آموزش و پرورشی موفق است که مدیریتی قوی و معلمان بدون دغدغه و صاحب انگیزه و کارا داشته باشد. اگرچه در اولین گام، پیوسته مشکلات مادی و مالی معلمان خودنمایی می کند و بویژه این روزها سایر مشکلات و حقوق، آنها را تحت الشعاع قرار د اده است، و اگرچه افزایش حقوق و مزایا، حل مشکل مسکن ، تأمین نیازهای اولیه و متعارف زندگی، برقراری عدالت در پرداختها و کمکهای غیر نقدی، از حقوق مسلم و مطالبات به حق صنفی معلمان می باشد، ولی نباید با تأکید صرف بر مطالبات مادی ایشان ؛اعاده و احقاق حقوق معنوی و عزت و منزلت شغلی آنها را از نظر دور داشت. آیا نمی توانیم بخشها را با دوایرنمایندگی مانند گذشته اداره کنیم؟ آیا نیازمند بهینه سازی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیستیم.ما می بایست نگاهمان را از بخشی نگری و منطقه نگری در تمام مسائل خصوصا نهاد آموزش و پرورش دور کنیم و مسائل را در سطح کلان ارزیابی کنیم تا از هدر رفتن منابع جلوگیری کنیم.

توسعه کشور به واسطه حل مشکلات آموزش و پرورش میسر میگردد

وجود مدارس متعدد در روستاهای هم جوار و تشکیل مدارس با حداقل دانش آموز سبب بوجود آمدن کلاسهای چند پایه شده، که هم کیفیت آموزشی را پایین می آورد و هم هزینه جاری آموزش و پرورش را بالا می برد که می توان با آگاهی دادن به مردم از تشکیل مدرسه و فراهم نمودن وسایل ایاب و ذهاب دانش آموزان هم بر کیفیت آموزشی بیافزاییم و هم از صرفه جویی در مصرف منابع استفاده کنیم.

دکتر حیدری تفرشی عقیده دارد: هدف اساسی آموزش و پرورش بار آوردن افرادی است که بتوانند دست به کارهای خلاق و تازه بزنند نه اینکه فقط به تکرار کارهای گذشتگان بپردازند، غرض، ساختن اشخاصی است که خلاق و مخترع و کاشف باشند.(همان فرد طراز جمهوری اسلامی.)

حال که روزبه روز به سوی جهانی شدن پیش می رویم ، و انسان در آستانه قرن 21 با شتاب تکنولوژی آن چنان پیش می رود که از خود نیز عقب می ماند و عصر جدید را عصر اطلاعات نامیده اند با نهایت تأسف بعضی از معلمان ما در علوم جدید از جمله کامپیوتر و اینترنت از دانش آموزان عقب تر می باشند، که نیازمند برگزاری کلاسهای ضمن خدمت برای ایشان در این زمینه می باشیم.

آنقدری که در سیستم آموزشی به درصد قبولی اهمیت می دهیم به کار فرهنگی و تربیتی دانش آموز بها داده نمی شود، مگر قرار است همه دکتر یا مهندس شوند؟ و به قول مقام معظم رهبری:(کشور نیازمند مشاغل فراوانی است که ارتباطی با تحصیلات دانشگاهی ندارد به همین علت آموزش و پرورش باید همه جوانان را در حد لازم از دانایی و آگاهی بهر ه مند سازد). تجربه کشورهای دنیا حکایت از آن دارد که بخش فنی و حرفه ای از اهمیت خاص برخوردار است ما نیز می بایست با آگاهی دادن به دانش آموزان و متناسب با علایق و استعداد و موقعیتهای هر منطقه جغرافیایی آنها را به سمت رشته ای خاص سوق دهیم که بتوانند با آموختن کارهای عملی یا در سطح دیپلم جذب بازار کار شوند و یا در مقاطع بالاتر به عنوان تکنسین وارد بازار کار شوند، البته می بایست رشته های فنی را متناسب با پتانسیل شهرستانها روی رشته ها سرمایه گذاری کنیم مثلا در شهرستانی مثل فراهان که پتانسیل کشاورزی وجود دارد با آوردن رشته ای مثل کشاورزی به صورت علمی و مدرن با شرایط محیط رشته کشاورزی را به دانش آموزان آموزش دهیم که بتوانند به آسانی جذب بازار کار شوند.

اگر قرار است جامعه در حال گذر ایران به سلامت از گردنه های صعب العبور تغییرات اجتماعی گذر کند، شایسته است که دولت مسئولیت و توجه بیشتری در قبال جامعه بر آموزش و پرورش داشته باشد. نظام آموزشی ما می بایست ضمن کسب وزن و شأن و جایگاه شایسته واقعی خود در نظام به سلسله مراتب اجتماعی و سازمانی کشور، خود را از بند مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم کند رها سازد.

ایشان در پایان ابراز داشتند :خالصانه ومتواضعانه دست تمامی فرهنگیان کشور خصوصا منطقه آشتیان ،تفرش  ،خنجین ،رودبار وفراهان را می فشارد.

 

۰ نظر ۲۱ آبان ۹۴ ، ۱۹:۱۶


کاندیداهای مجلس وعده های خارج از توان خود را ندهند

وعده و وعیدهای انتخاباتی باید در چارچوب اختیارات نمایندگان باشند؛ کسی که می‌خواهد به مجلس برود باید بداند وظیفه قانونی یک نماینده چیست؛ دو موضوع مهم است یکی این‌که قانون‌گذاری در جهت منافع عموم و رفع مشکلات مردم و دوم نظارت بر اجرای قوانین از مهم‌ترین وظایف نمایندگی است.

از طرفی نماینده نماینده‌ی کل ملت است نه فقط نماینده حوزه نمایندگی و تعدادی افرادخاص. بنابراین یک نماینده باید نگاه  مبتنی بر منافع ملی داشته باشد و البته تلاش کند  در چارچوب اختیارات قانونی خویش منافع شهرستان و استان را از هر نظر تأمین کند.

دکتر عبدالحسین حیدری تفرشی ابراز نمودند کاندیداهای احتمالی نمایندگی مجلس وعده و قول و قرارهایی ندهند که خارج از توان آنها باشد و باید در چهار چوب اختیارات و وظایف قانونی نماینده قرار بگیرد و ایشان اعتقاد دارد این گونه وعده وعیدهای خارج از توان باعث کاهش مشارکت مردم نیز می‌شود.

کسی که کاندیدای نمایندگی مجلس می‌شود باید برای رفع مشکلات مردم برنامه‌های قانون‌گذاری ارائه بدهد؛ یعنی بگوید مثلا در حوزه بهداشت ودرمان می‌خواهد چه طرحی راتهیه کند و آنرا به مجلس ببرد تا قانون شود و مشکلات حوزه درمان کاهش یابد؟

یا به افکار عمومی پاسخ بدهد برای رفع مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان جویای کار چه طرحی را به مجلس خواهد برد تا به صورت قانون تصویب شود؟ یا اینکه از کدام لایحه دولت برای کاهش نرخ بیکاری حمایت می‌کند؟

قانون‌گذاری باید در جهت رفع مشکلات مردم باشد؛ یعنی ماهیت قانون‌گذاری دمکراتیک است به این معنی که به منافع و نیازهای مردم و مشکلات آنها و خواستهای ایشان توجه می‌کند.

کاندیدایی که هیچ‌گونه طرح عملی برای رفع مشکلات مردم ندارد روشن است که قول و قرارهایش نیز ماهیتی زودگذر و پوپولیستی خواهد داشت.

قانون برای چیست؟ قانون برای آن است که مشکلات مردم رفع شودو بسترهای توسعه‌یافتگی ملی و منطقه‌ای و استانی را فراهم کند و سرعت بخشد. یک کاندیدا مثلاً باید توضیح دهد کدام راه‌حل اقتصادی را برای توسعه اقتصادی شهرستانها قبول دارد؟ چه طرحی را در آستین دارد تا به توسعه‌یافتگی برسیم؟ آیا تلاش می‌کند طرح و ایده‌اش به قانون مجلس تبدیل شود؟ همه این نکات مهم است.

این مسئله مهم است که مردم روز به روز آگاه‌تر می‌شوند و روز به روز از تجربه‌های سیاسی درس  غنی‌‌تری می‌گیرند. پس چه بهتر است اگر کاندیدا می‌شویم طرح و برنامه برای پاسخگویی به نیازها و مطالبات و مشکلات مردم در آستین سخنرانی خویش داشته باشیم.

 

۰ نظر ۱۳ آبان ۹۴ ، ۱۸:۱۳

                                            

دکترعبدالحسین حیدری تفرشی اظهار داشت:  درحالی که چهار ماه بیشتر به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری باقی نمانده است و چهره ها و جریان های سیاسی در حال آماده سازی خود برای ورود به پروسه انتخابات هستند، یکی از اساسی ترین مسایل مربوط به انتخابات ،موضوع تعیین صلاحیت کاندیداهای ورود به قوه مقننه و مجلس خبرگان است.

مسئولان مربوطه با حسن نیت و بر اساس وظیفه و در چارچوب قانون ،رفتاری مسئولانه برای حضور همه سلایق  سیاسی و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو که می تواند ضامن سلامت و آرامش  نظام سیاسی باشد پیشه خود کنند.  افرادی نیز با توجه به انتخابات پیش رو به دنبال دست گرفتن منفعت و قدرت از کانال مجلس هستند ، شورای نگهبان نخستین سد مانع آنان است و به جای اصلاح خود، می‌گویند شورای نگهبان برای چیست؟ 
حیدری تفرشی بیان داشت:  با وجود شورای نگهبان بسیاری از افراد که نقشه‌ها و توطئه‌هایی را دارند نمی‌توانند به اهداف خود برسند و این برای کشور ما افتخار است.
حیدری تفرشی : با بیان اینکه امروز بیشترین حملات از خارج و داخل متوجه انتخابات است ابراز داشت: با وجود شورای نگهبان، بسیاری از افرادی که وابسته به قدرت‌های خارجی هستند متضرر می‌شوند
وی بیان داشت: در شورای نگهبان نیز بررسی‌ها به گونه‌ای نیست که به راحتی فردی را رد کنند و برای رد کردن افراد تابع دلایلی هستند
این فرهنگی باسابقه تصریح کرد: در تمام دنیا نیز مراجعی هستند که بررسی صلاحیت‌ها برای کاندیدای ریاست و مجلس را انجام می‌دهند و همگی نمی‌توانند در این موضوع تصمیم‌گیری کنند
حیدری تفرشی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان نیز در کشورمان طبق ضوابط عمل کرده و از راه‌های قانونی مطالب و موارد را با مدرک بررسی کرده و تایید و یا رد صلاحیت افراد را اعلام می‌کند.
   

۰ نظر ۰۶ آبان ۹۴ ، ۱۹:۲۲